کاخ دولما باغچه استانبول

برای سفر به کشور ترکیه به عنوان یکی از توریستی‌ترین کشورهای دنیا، باید لیست بلند و بالایی از مکان‌های دیدنی تاریخی و طبیعی تهیه کنید. یکی از زیباترین جاهای دیدنی کشور کاخ دولما باغچه استانبول است. این کاخ بزرگترین کاخ این کشور و با آن تزیینات بسیار لوکس یکی از محبوب‌ترین جاها برای عکاسان است.

بنای کاخ دولما باغچه استانبول

مکان و ساعات بازدید از کاخ دولما باغچه

این کاخ سلطنتی که امروزه به یکی از آثار باستانی کشور ترکیه تبدیل شده، در منطقه بشیکتاش شهر استانبول و در کرانه شرقی تنگه بسفر، بندر کاباتاش و در خیابانی به همین نام قرار گرفته است. این منطقه به طور کلی از مراکز گردشگری شهر استانبول است و شما می‌توانید با وسایل حمل و نقل عمومی مختلفی خودتان را به آنجا برسانید. همچنین رستوران و هتل‌های خوبی در اطراف این کاخ قرار دارد.

زمان بازدید از این کاخ به شرح زیر است :

بازدید از بنای کاخ دلم باغچه از ساعت ۹ صبح الی ۱۶، که بهتر است در ساعات اولیه صبح مراجعه کنید تا درگیر صف‌های طولانی نشوید‌.

بازدید از موزه‌های کاخ از ساعت ۹ صبح الی ۱۷ بعد از ظهر به جز یکشنبه‌ها.

نامگذاری این کاخ

در زبان ترکی کلمه (دولما) به معنی پر شده و کلمه (باغچه) نیز مانند فارسی، به نام باغ است. در واقع این کاخ را با استفاده از پر کردن خلیجی در تنگه بسفر ساخته‌اند که در گذشته یک بندرگاه طبیعی در قرن ۱۷ میلادی بوده است.

بنای داخلی کاخ دولما باغچه استانبول

تاریخچه ساخت کاخ دولما باغچه استانبول

در گذشته محل ساختن این کاخ به علت آب و هوای مناسب و تفرجگاهی محبوب در بین سلاطین پادشاهی عثمانی بوده است، در همان زمان سلطان احمد اول و سلطان عثمان دوم آلاچیق‌ها و باغ‌هایی در آن منطقه برای گذراندن اوقات شادی و فراغت بنا کردند، بعدها و در سال ۱۸۴۲ به دستور سلطان عبدالمجید اول ۳۰ و یکمین پادشاه امپراتوری عثمانی کاخی به سبک اروپایی در آن‌جا احداث شد. مسئولیت طراحی ساخت این بنا به دست گارابت بالیان، نیگوس بالیان و آوانیس کالفا بود که در سال ۱۸۵۳ به اتمام رسید. بعد از گذشت ۳ سال صلح عبدالمجید و خانواده‌اش به این کاخ نقل مکان کردند و بنای دولما باغچه به مرکز امپراطوری عثمانی تبدیل گردید. جالب است که بدانید این در این کاخ حدود ۶ پادشاه عثمانی حکومت کردند، و آتاتورک ،بنیانگذار جمهوری ترکیه، نیز در یکی از اتاق‌های همین کاخ از دنیا رفت.

بنای کاخ دولما باغچه

این کاخ در حدود ۱۱۰ هزار متر مربع ساخته شد، که پادشاهان با اعضای خانواده‌ و خدمتکاران و نگهبانان در آنجا زندگی می‌کردند. دولما باغچه سه طبقه، ۲۸۵ اتاق، ۴۴ سالن،  ۶۸ سرویس بهداشتی دارد و تلفیقی از معماری نئوکلاسیک، معماری سنتی عثمانی، اروپایی، باروک و روکوکو است. ۳ بخش اصلی این کاخ آپارتمان‌های اداری، حرمسرای امپراطوری و محل زندگی امپراطور، سراسری تشریفات هستند.  در نمای این بنا از سنگ مرمر سفید و در سقف آن از حدود ۱۴ تن طلا استفاده شده است. کف کاخ نیز چوبی است. دیگر نکات جالب درباره این بنا موارد زیر هستند:

  • در قسمت تالار تشریفات کاخ دولما باغچه استانبول یک لوستر با ۷۵۰ لامپ و چهار و نیم تن وزن قرار دارد، که بزرگترین چلچراغ بوهمی جهان محسوب می‌گردد.
  • در تمام قسمت‌های این کاخ از فرش‌های دستباف ابریشمی بافت ترکیه، استفاده شده است.

بخش‌های داخلی بزرگترین کاخ ترکیه

محوطه این کاخ باغی بسیار سرسبز، برج ساعت و مسجد دارد که می‌توانید از آن‌ها بازدید کنید. اما در داخل ساختمان کاخ به محض ورود در طبقه اول با سلام علیک یا مابینی همایون مواجه می‌شوید، که در گذشته مکان انجام امور اداری و مکانی بسیار باشکوه از منظر سیاسی بوده است. جالب است که بدانید خانم‌ها حق ورود به این بخش از کاخ را نداشته‌اند. بخش سلام علیک دارای چهار سالن اصلی که شامل اتاق دبیرخانه، سالن سفرا، اتاق سرخ، سالن مدحال است که تماماً دارای مبلمانی لوکس، شومینه‌های زیبا، لوسترهای کریستال و فرش‌های دستباف هستند. دیگر بخش‌های مهمی که در این کاخ وجود دارند موارد زیر هستند:

  • زولچین
  • حرمسرا
  • تالار آبی
  • تالار صورتی
  • اتاق آتاتورک
  • کتابخانه
  • تالار تشریفات که مجلل‌ترین سالن است.

درون کاخ دولما باغچه استانبول

کاخ دولما باغچه ترکیه

بزرگترین کاخ ترکیه کاخ دولما باغچه استانبول است، که در نزدیکی تنگه بسفر و در یکی از مهم‌ترین مناطق توریستی قرار گرفته است. این باغ و کاخ دارای زمان بازدید مشخصی هستند و بازدید از آن یکی از مهمترین کارهایی است که در سفر به ترکیه باید تجربه کنید. این کاخ به دستور سلطان عبدالمجید اول عثمانی در سال ۱۸۵۳ میلادی به سبک ترکیبی اروپایی و عثمانی ساخته شده است. برای کسب اطلاعات بیشتر و سفر به این مکان دیدنی ترکیه با کارشناسان بلیطینجا در ارتباط باشید.

سوالات متداول

مکان قرارگیری کاخ دولما باغچه استانبول کجاست؟
این کاخ در نزدیکی تنگه بسفر منطقه بشیکتاش و خیابانی به همین نام قرار گرفته است.
کاخ دولما باغچه به دستور چه کسی ساخته شده است؟
این کاخ به دستور سلطان عبدالمجید اول عثمانی در سال ۱۸۵۳ میلادی ساخته شده است، که ۶ پادشاه عثمانی در این کاخ حکومت کرده‌اند.
بخش‌های اصلی کاخ دولما باغچه کدام است؟
این کاخ زیبا به عنوان بزرگترین کاخ استانبول سه بخش اصلی حرمسرا اداری و تشریفات در سه طبقه دارد.
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها